EDUKACJA DZIECI
PRAKTYKA DALEKA OD DEKLARACJI
Rozległy teren parafii Chikuni stwarza trudności w edukacji dzieci, szczególnie tej podstawowej. Mimo że Zambia ratyfikowała Konwencję o prawach dziecka, uchwaloną 20 listopada 1989 roku przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych (podpisała ją 30 września 1990 roku, a ratyfikowała 6 grudnia 1991 roku), zawierającą także prawo każdego dziecka do bezpłatnej i obowiązkowej nauki w zakresie szkoły podstawowej, to jednak praktyka odbiega od deklaracji. Mała liczba państwowych szkół, duże odległości do nich utrudniają, a często wręcz uniemożliwiają dzieciom uczęszczanie do szkoły.
Częstszym problemem w naszym regionie są wczesne małżeństwa, które prowadzą do wczesnego formalnego opuszczania szkoły przez dziewczęta.
Podczas sondażu przeprowadzonego w siedmiu społecznościach w Chikuni wykazano, że w grupach tych, w wielu rodzinach, było wiele dzieci, które nie uczęszczały do szkoły. Zostało to też ujawnione podczas dodatkowego spotkania i dyskusji w grupach z rodzicami, opiekunami oraz przywódcami społeczności. Stwierdzono, że średnio 3 na 10 dzieci w rodzinach uczy się w szkole, przy czym pierwszeństwo mają chłopcy. Z drugiej strony nauczyciele mówili, że nadal zauważa się w społeczeństwie wiele skrzywdzonych dzieci, które również nie chodzą do szkoły. To przede wszystkim sieroty i dzieci upośledzone. Było to również mocno podkreślane we wspomnianej dyskusji ze starostami takich społeczności, jak: Namakube, Kalisowe, Munyona Central i Michelo. Nauczyciele mówili ponadto, że chłopcy uczęszczają do szkoły częściej niż dziewczęta oraz że po ukończeniu szóstej klasy więcej dziewcząt niż chłopców porzuca naukę.
BEZPŁATNA EDUKACJA
Obecna polityka edukacyjna państwa gwarantuje bezpłatną edukację na poziomie podstawowym wszystkim dzieciom. Jest to zgodne z drugim milenijnym celem rozwoju Zambii, którym jest osiągnięcie powszechnej edukacji na poziomie podstawowym. Jednak według raportu Zambia Adolescent z 2014 roku 53 proc. nastolatków w wieku 10–14 lat i 12 proc. nastolatków w wieku 15–19 lat nigdy nie uczęszczało do szkoły. Statystyki dla prowincji południowej pokazują, że do szkół podstawowych uczęszcza obecnie 399 904 dzieci. Nie pokrywa się to jednak z rzeczywistością. Według danych z dystryktu Monze do szkoły w tym okręgu jest zapisanych 82,4 proc. dzieci.
PROGRAM RADIA CHIKUNI
Ze względu na powyżej opisaną sytuację Radio Chikuni przygotowało audycje służące kształceniu dzieci, które nie mogą uczęszczać do normalnych szkół. Jest to też próba rozwiązania problemu porzucania edukacji przez dziewczęta wychodzące wcześnie za mąż. Rozwiązaniem tym może być forma nauczania zdalnego poprzez programy edukacyjne Radia Chikuni.
Obecnie, poza normalnym programem edukacyjnym Chikuni Radio Taonga (od klasy pierwszej do siódmej), nasza rozgłośnia dwa razy w tygodniu nadaje audycje, podczas których profesjonalni nauczyciele prowadzą lekcje przez radio. Zachęcamy także rodziców, aby dzwonili do stacji radiowej, jednocześnie przekazując swoim dzieciom słuchawkę, by przez telefon mogły odpowiadać na pytania zadawane przez nauczycieli w czasie audycji. Ten program edukacyjny pomaga uczniom uczestniczyć w lekcjach nadawanych dla nich przez radio. Poprawia też ich umiejętności czytania i pisania, dzięki czemu uczniowie później chętniej czytają i piszą.
Nauczyciele najczęściej pomagają uczniom w klasach od pierwszej do czwartej. Lekcje mają w tym przypadku charakter konwersacji prowadzonej przez telefon.