Interaktywna Szkoła Radiowa
Andrzej Leśniara SJ
Szkoła Radiowa Chikuni jest jednym z projektów parafii Chikuni.
Od ponad 8 lat prowadzimy szkołę radiową nazywaną powszechnie „Taonga Market”. Program szkoły obejmuje materiał klas od pierwszej do siódmej i jest w pełni akceptowany przez Ministerstwo Edukacji. Nasza radiowa szkoła jest polecana jako sprawdzony model dla innych, którzy zaczynają, czy już wdrażają podobny program. Nasi pierwsi absolwenci, po zdaniu państwowego egzaminu ukończenia siódmej klasy, zapewnili sobie miejsca w szkołach ponadpodstawowych.
Współpracowaliśmy do tej pory z USAID (Amerykańską Agencją Rozwoju Międzynarodowego). Ich projekt się zakończył, ale my chcemy kontynuować szkołę radiową, teraz już sami, niestety bez ich finansowej pomocy. Czujemy, że nie możemy zawieść tych, którzy dopiero zaczęli z nami edukację. Chcemy umożliwić naukę tym, którzy z różnych powodów edukacji otrzymać nie mogą. Wykształcenie jest ważnym elementem w życiu ludzi, którzy nie mają możliwości zarobienia na siebie. Nasze wspólnotowe radio, funkcjonujące w środowisku biednej, rolniczej ludności, próbuje jej pomóc, ale ma niewielkie zasoby finansowe. Potrzebujemy pomocy z zewnątrz. Aby kontynuować nasz projekt, potrzebujemy pieniędzy na emitowanie i monitorowanie programu szkoły.
Potrzeby
Plemię Tonga to drobni rolnicy, którzy żyją tylko z tego, co urodzi ich niewielki kawałek ziemi. Nie mają innego dochodu. Dzieci nie tylko pomagają w uprawie roli, ale niejednokrotnie bywają de facto rolnikami i nie mogą chodzić do normalnej szkoły. Jeżeli chodzą, to w porze deszczowej często przestają. Innym problemem są wczesne ciąże, które nie pozwalają dziewczętom ukończyć szkoły. Wybór na naukę odpowiedniej pory (w południe, kiedy się wypoczywa, bo za gorąco by pracować) pozwala dzieciom pogodzić pracę w polu ze szkołą (radiową). Przed i po transmisji interaktywnej audycji dzieciom pomagają instruktorzy wybrani spośród wspólnoty. Tym, którzy przyswajają wiedzę wolniej, pomagają oni dostosować się do poziomu grupy; rozwiązują też inne problemy nauczania. Instruktorzy są integralną częścią sukcesu albo niepowodzenia w klasie radiowej. Ponieważ zostali wybrani ze wspólnoty i nie są nauczycielami (często tylko po 9. klasie), potrzebują treningu i pomocy profesjonalnych nauczycieli. My zapewniamy to przez warsztaty nauczycielskie, kontrolę w klasach, dostarczenie materiałów takich jak tablice, zeszyty, książki, kreda, ołówki, etc.
Opis Projektu
„Taonga Market” liczy obecnie 15 ośrodków-szkół i około 1500 dzieci (zależy od roczników, które akurat podejmują edukację). Nauczanie prowadzimy przemienne: roczniki parzyste i nieparzyste. Naszym celem jest zapewnienie edukacji podstawowej w zakresie siedmiu klas, która odpowiada tej samej strukturze w szkołach państwowych. Uczniowie, którzy doszli do klasy siódmej mogą przystąpić do egzaminów Ministerstwa Edukacji w pobliskiej szkole. Jeżeli zdają, mogą kontynuować edukację w szkole ponadpodstawowej. Aby tego wszystkiego dokonać, pracujemy w takich ośrodkach razem ze wspólnotami. One muszą wybrać odpowiednie miejsce, stworzyć komitet szkoły radiowej i znaleźć odpowiednią osobę na instruktora. Zespół wolontariuszy (nauczycieli na emeryturze, ekspertów rolniczych – agronomów) zapewnia pomoc instruktorom, śledzi pracę i jakość uczenia. Ogródki szkolne pomagają uczyć dzieci, jak dbać o warzywa organicznie, sadzić drzewa, itp. Jest to część programów „Zapewnienie pożywienia” i „Zasadzanie drzew”, w miejsce tych wyciętych na wypalanie węgla drzewnego i cegieł na sprzedaż. Z powodu braku czasu antenowego i małego zespołu radiowego, dzieci są przyjmowane do pierwszej klasy tylko co drugi rok. Dlatego w jednym roku mamy klasy 1, 3, 5, 7 a w drugim 2, 4, 6. Dziecko, które zaczęło klasę pierwszą, kończy program w siedem lat.
Ile potrzeba?
Rok szkolny ma tutaj trzy okresy (terms). Koszt wyemitowania programów edukacyjnych na jeden okres wynosi ponad $5 000. Na trzy okresy potrzebujemy nieco ponad $15 000. To pozwala nam pokryć emisje i podstawowe interaktywne monitorowanie programu w centrach.
Konkluzja
Edukacja jest ogromnym darem poprawiającym życie ludzi. Jej dobrodziejstwo pozostaje prawie niezauważane w krajach, które mają jej pod dostatkiem i w różnych wersjach. Tymczasem nawet geniusz, który nie ma dostępu do edukacji, nie może rozwinąć swego daru, nie może pomóc sobie ani innym. Przez szkołę radiową powtarzamy za św. Ireneuszem: „Chwałą Boga jest żyjący człowiek”.
Edukacja podstawowa nie zarabia na siebie – trzeba w nią inwestować.
Prosimy o wsparcie na przynajmniej rok, abyśmy mogli kontynuować pomoc dzieciom w Parafii Chikuni.